Kinderboekenweek

Geschreven op:

30 september 2020
Categorie: Praktijk Kijkspel

Ja, de Kinderboekenweek is weer begonnen. Vroeger had ik de gewoonte om dan voor ieder kind een boek te kopen. Helaas heb ik dat alweer een paar jaar niet gedaan. Waarom niet? Iets met te veel ongelezen boeken in de kast.

          Mijn oudste 2 kinderen zijn dus helaas nog geen echte lezers geworden en waarom niet? Ik weet het ook niet. Gelukkig moeten ze nu op het voortgezet onderwijs boeken lezen voor het vak Nederlands en ik hoop dat het plezier in lezen later nog wel komt! Daarnaast zijn er tegenwoordig nog veel andere leuke dingen te doen, waarbij ook gelezen moet worden. Aan het voorbeeld wat ze gehad hebben; een moeder die veel leest en een boekenkast vol met boeken zal het hopelijk niet liggen. 

            Bij mijn jongste zoon die ook veel moeite heeft met lezen pak ik het heel anders aan dan bij de oudste twee. Ik laat hemzelf namelijk niet heel veel lezen… eh niet veel lezen? Maar ze moeten toch leeskilometers maken? Ja dat klopt! Heel veel leeskilometers in heel veel leuke boeken. Maar…als je niet goed leest dan duurt het wel lang voor zo’n boek uit is. Daarnaast zijn de leuke boeken vaak ook net iets te moeilijk. Zo verliezen juist de kinderen die veel moeten lezen, omdat het lezen niet vanzelf gaat, hun leesmotivatie.

Wat doe ik dus als moeder? Heel veel voorlezen! In die boeken die zijn klasgenootjes ook lezen. Het eerste hoofdstuk lees ik zelf altijd voor, zodat mijn kind goed in het verhaal zit. Daarna laat ik hem, naast het voorlezen, een aantal zinnen achter elkaar hardop lezen (geen hele bladzijde). Om frustratie te vermijden bij een moeilijk woord, zeg ik direct het woord voor, als hij ook maar iets twijfelt. Succeservaring met het lezen is belangrijk! Dit heet doorlezen. Ook gaan we ook weleens koorlezenKoorlezen is samen hardop lezen. Je wacht dan even totdat je kind de eerste letter zegt van het woord en lees dan samen verder in zijn of haar tempo. Daarna dus telkens weer een stuk voorlezen! Zo houd je afwisseling en betrokkenheid. Betrokkenheid bij het voorlezen zelf, maar ook bij de inhoud van het boek. Vindt je zoon of dochter het boek niet leuk, kies dan gewoon een ander boek! Om te zorgen dat mijn zoon ook zelf actief leest en betrokken blijft tijdens het voorlezen, lees ik af en toe expres een foutje. Hij leest dus dan wel mee, maar dan in zijn hoofd. Merkt hij het foutje niet op dan lees ik gewoon door. Een voorbeeld van een foutje: een woord in een meervoudsvorm zeggen ( bijvoorbeeld bomen ipv boom) of ik sla een woord over. Altijd een succes! Zo zorg ik er ook voor dat zijn concentratie bij het boek blijft en hij niet in zijn hoofd gaat associëren tijdens het voorlezen.

          Naast op deze manier in een boek lezen doen we oogoefeningen. Oogoefeningen? Ja, want voor het lezen moeten je ogen goed samenwerken. Je hebt 2 ogen en je ogen zien 2 verschillende plaatjes, deze worden in je hersenen zo weergegeven dat je een plaatje ziet. Wat als dit niet goed werkt? Dan gaat lezen ook minder makkelijk. Op mijn website lees je hier meer over. https://praktijkkijkspel.nl/visuele-screening-en-training/

Wil je ook weten of je kind een oogsamenwerking probleem heeft of hulp bij het leren lezen of begrijpend lezen? Maak dan gerust een afspraak!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This