Reflexen
Reflexen en de prikkelverwerking
Je kent er vast wel een of twee, als je valt steek je automatisch je handen uit om jezelf te beschermen of je weet van het hamertje waarmee de arts op je knie slaat om te kijken of je onderbeen automatisch naar voren gaat. Reflexen zijn dus automatische motorische bewegingen als gevolg van een sensorische prikkel van buitenaf van binnen.
Maar wat heeft dit nu met het leren te maken? Nou heel erg veel!
Als je geboren wordt zijn er al erg veel reflexen actief en actief geweest in de buik. Een aantal van deze reflexen blijft nog even actief en een aantal reflexen doven uit. Bij sommige kinderen (en volwassenen) blijven de reflexen te lang actief en vormen die een belemmering in het verdere functioneren. Soms worden de reflexen weer getriggerd door een heftige gebeurtenis of ziekte en dan moeten ze opnieuw worden geïntegreerd.
Welke belemmeringen ervaren kinderen en volwassenen met niet goed geïntegreerde reflexen?
- Concentratieproblemen; te weinig focus, dromerig, geen goede registratie
- Leerproblemen: lezen, rekenen en begrijpend lezen
- Prikkelverwerking problemen; slecht omgaan met prikkels, volhoud, hoogsensitief, zindelijkheidsproblemen
- Gedragsproblemen; moeite met emotie-regulatie, impulsiviteit, druk, gauw boos of juist bevriezen
- Motorische problemen; tenen lopen, moeite op op 1 been te staan, onhandig, slordig schrijven, leren zwemmen duurt lang, laat leren fietsen,
Reflexintegratietherapie
Ik kan uw kind screenen op de aanwezigheid van de meest voorkomende niet- geïntegreerde reflexen. Daarna maak ik een plan on de reflexen te integreren dit gaat door middel van motorische oefeningen en andere technieken. In het begin van de behandeling kan het zijn dat de klachten eerst erger worden, maar na een aantal weken zal je al wat resultaat zien. Om de behandeling succesvol te maken zal er ook 3-5 keer per week thuis geoefend moeten worden. Het oefenen thuis duurt ongeveer 10 minuten per dag, een traject met reflexintegratie als basis duurt zeker een half jaar. In het begin kom je om de 2/3 weken bij mij, daarna vergroten we de terugkom periode.
Ik gebruik reflexintegratie om de basis van leerproblemen aan te pakken en de prikkelverwerking te reguleren. Veel kinderen met leerproblemen en/of geen goede geïntegreerde reflexen hebben namelijk ook een prikkelverwerking probleem. In mijn praktijk kijk ik dus eerst naar deze reflexen in combinatie met de prikkelverwerking. We gaan hier op een speelse manier mee aan de slag, zodat de balans voor het leren weer in evenwicht komt.