Psychomotorisch remedial teaching

Remedial teaching is eigenlijk: ‘Nog een keer een instructie aanbieden’. Dit gebeurt vaak op school ook; individueeel door een RT’er of door de leerkacht.  Vaak is dit op dezelfde manier het nog een keer herhalen van de stof op dezelfde manier. Meestal is dit genoeg voor het kind, maar soms ook niet. Door mijn ervaring in het onderwijs heb ik gemerkt dat alleen maar herhalen en het nog een keer op dezelfde manier aanbieden voor sommige kinderen niet werkt.

Daarom kijk ik naar hoe het kind het makkelijkst de lesstof oppikt en de lesstof onthoudt. Het begrijpen van de lesstof en het onthouden van de lesstof ziijn verschillende dingen. Door te bewegen worden er eerder en betere verbindingen gelegd om leerstof te beheersen en te automatiseren. Door te bewegen leren kinderen hun eigen lichaam kennen, krijgen ze zelfvertrouwen en komen ze in balans. Door de inzet van verschillende werkvormen en methodes kijk ik wat bij uw kind past.

Veel kinderen ontwikkelen faalangst. Vaak is dit een gevolg van teleurstelling in zichzelf, ze werken zo hard op school en toch blijven resultaten achter. Vaak ligt er achter deze problematiek andere problemen ten grondslag.

In mijn lessen staat het welbevinden centraal van uw kind. Ik kijk naar wat heeft uw kind nodig op dit moment. Ik gebruik hiervoor verschillende methodes en gebruik deze methodes flexibel. Ik werk tegelijk aan de didactische doelen en de problemen die eventueel de grondslag zijn van de problemen op leergebied. Bijvoorbeeld niet-geintegreerde reflexen , moeite met prikkelverwerking en een nog niet goed ontwikkelde lateralisatie. Psychomotorische remedial teaching zit tussen de gebieden van een RT’er, kindercoach en fysiotherapeut in.

 

 

Share This