Executieve functies

Eh…wattes? Ja, executieve functies, een hele mond vol. Wat bedoelen we hiermee? De vaardigheden die mensen nodig hebben om succesvol te kunnen functioneren in deze maatschappij. De functies hebben een sturende en regulerende taak.

Welke executieve functies zijn er?

Er zijn veel manier om de executieve functies in te delen, maar de onderstaande 11 excecutieve functies zijn het meest gangbaar:

  • Werkgeheugen
    Het vermogen om informatie in het geheugen vast te houden tijdens de uitvoering van complexe taken. Om het werkgeheugen te trainen bied ik een programma aan om dit te trainen. Lees verder bij nieuws het blog Het werkgeheugen of neem contact op voor meer informatie.  Dit bied ik niet meer aan, inmiddels is het duidelijk dat je hierdoor een trucje leert om iets te onthouden, maar dat er geen transfer wordt gelegd naar andere situaties. Ik kan uw kind wel helpen om die trucjes te leren  voor het aanleren en onthouden van de tafels of inzicht te krijgen in het getalwaarde systeem.
  • Reactie (of respons)-inhibitie Het vermogen om na te denken voor je iets doet. Veel impulsieve reacties zijn een uiting van nog actieve reflexen.
  • Zelfregulatie van affect/emotieregulatie
    Het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien of gedrag te controleren.       Ook hier spelen reflexen weer een grote rol, maar ook het aanbieden van de juiste woorden passend bij een emotie en een goed lichaamsbesef om je emoties te kunnen registreren speelt een belangrijke rol. Doordat ouders bij de deze executieve functie een belangrijke rol spelen neem ik hen ook mee in de behandeling. En krijgen zij ook huiswerk, zodat er een transfer ontstaat. De kinderen leren het ook toepassen in de praktijk en niet alleen tijdens de behandeling.
  • Volgehouden aandacht
    Het vermogen om de aandacht erbij te houden, ondanks afleidingen, vermoeidheid of verveling. Reflexen kunnen vooral op school een grote rol spelen bij volgehouden aandacht. Ze hebben bijvoorbeeld moeite om van het bord naar het boek te kijken of hun hoofdoprichting vraagt nog veel energie. 
  • Taakinitiatie
    Het vermogen om zonder dralen met projecten te beginnen, op tijd, op efficiënte wijze. 
  • Planning/prioritering
    De vaardigheid om een plan te bedenken om een doel te bereiken of een taak te voltooien. Hierbij moet je ook in staat zijn beslissingen te nemen over wat belangrijk en wat niet belangrijk is.
  • Organisatie
    Het vermogen om dingen volgens een bepaald systeem te arrangeren of te ordenen.
  • Timemanagement
    Het vermogen om in te schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die kunt indelen en hoe je je aan tijdslimieten en deadlines kunt houden.
  • Doelgericht doorzettingsvermogen
    Het vermogen om een doel te formuleren, dit te realiseren en daarbij niet afgeleid of afgeschrikt te worden door andere behoeften of tegengestelde belangen.
  • Flexibiliteit
    De vaardigheid om plannen te herzien als zich belemmeringen of tegenslagen voordoen, zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden; het gaat daarbij om aanpassing aan veranderende omstandigheden. Faalangst is op diverse gebieden een belemmering om ontspannen te ontwikkelen. Hier kunnen reflexen aan de basis liggen, maar ook leerfaalangst. Voor de diverse soorten faalangst kan ik helpen met reflexintegratie of met ondersteuning bij het leren,
  • Metacognitie
    Het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien, om te bekijken hoe je een probleem aanpakt; het gaat daarbij om zelfmonitoring en zelfevaluatie. Metacognitie is een van de belangrijkste executieve functies. Het kennen van jezelf. In de praktijk ben ik hier veel mee bezig. Grenzen aangeven, lichaamsbesef, hoe je controle houdt over je emoties zijn belangrijke voorwaarden om te groeien als kind in deze maatschappij.

De ontwikkeling van de executieve functies speelt een belangrijke rol tijdens de lessen. Wanneer de ontwikkeling van de executieve functies in ontwikkeling achter blijft, kan ik bepaalde oefeningen inzetten om de executieve functies verder te laten ontwikkelen. Vaak hangt dit ook samen met het innerlijk denken van uw kind. Doordat ik dit bewust inzet tijdens de les, geef ik de lessen ook een relatie met de lessen op school, waar uw kind het geleerde moet toepassen.

Share This