Lateralisatie

De lateralisatiefase

is de fase in de neuro-motorische ontwikkeling bij kinderen, waarbij de voorkeur voor links of rechts wordt bepaald. Zo staat het beschreven, maar inmiddels is het wetenschappelijk bewezen dat de voorkeur al vast ligt in de hersenen voor de geboorte. De aanduiding lateralisatie omvat veel meer dan alleen de handvoorkeur. Hierin zit ook het kruisen van de middellijn, het samenwerken van de diverse hersendelen. Vóór de leeftijd van ongeveer zes jaar gebruikt een kind zijn handen en voeten nog symmetrisch, de bewegingen zijn dan nog elkaars spiegelbeeld. Dat is ook waarom een jong kind nog moeite heeft met links en rechts, maar ook met voor, achter en onder of boven. 

De middellijn 

Rond de 8,5 jaar ontstaat er pas genoeg verbindingen om te kunnen spreken van een afgeronde lateralisatie. Eigenlijk beginnen veel kinderen dus té vroeg aan het schrijfonderwijs. Veel beter is het om eerst te leren lezen en pas halverwege groep 3 de letters aan te leren om te schrijven.

Een verlate lateralisatie kan leerproblemen met zich meebrengen. Bij sommige kinderen is het lateralisatieproces  in groep 5 of 6 nog niet goed afgerond. Dit kan ik met een aantal testen goed in beeld brengen. Een kenmerk op school is bijvoorbeeld dat deze kinderen op een wit blad moeite hebben om recht onder elkaar te schrijven. Je ziet dan dat ze bovenaan wel netjes links boven aan beginnen, maar de volgende regels telkens iets naar rechts verspringen.

Een goede hersensamenwerking  is belangrijk voor:

  • Verfijnde motoriek
  • Ruimtelijke oriëntatie
  • Werkrichting
  • Middellijn kruisen
  • Hogere cognitieve vaardigheden als lezen, schrijven en rekenen

Middellijn kruisen

Kinderen die niet goed gelateraliseerd zijn hebben moeite met links en rechts, maar ook moeite met het kruisen van de middellijn. Om een kind te laten lateraliseren zijn er oefeningen die gedaan kunnen worden. Door middel van diverse oefeningen bouw ik de oefeningen op tot het kruisen van de middellijn soepel verloopt. Uiteindelijk zal een kind van hieruit een voorkeurskant gaan bepalen.

Spiegelen en richting omdraaien

Kinderen die hun lateralisatiefase nog niet hebben afgerond kunnen nog letters blijven spiegelen. Ook kan hun werkrichting van rechts naar links zijn en dat is natuurlijk niet handig in een maatschappij die van links naar rechts schrijft en leest. Dit kan een kenmerk van dyslexie te zijn, maar het hoeft niet. .

Share This