Beelddenken

Beelddenken is een term die in de wetenschap niet erkend wordt. Het is niet te bewijzen en de onderzoeken die gedaan worden laten zien dat er geen verschil is in hoe kinderen leren.  Maar toch bied ik nog steeds de training beelddenken aan.

Waarom? Ten eerste heeft het kind al onderwijs gehad op de normale manier. Dit was niet helpend op dat moment, zijn er misschien hiaten ontstaan of misschien wel faalangst.. “ik kan het toch niet”…. dan is het helpend om lesstof op een andere manier aangeboden te krijgen. Ten tweede zijn de kenmerken van deze groep kinderen wel vaak hetzelfde: creatief, zwakkere concentratie, buiten de box-denkers, natuurliefhebbers, vrijbuiters. Deze groep kinderen heeft een andere benadering nodig. Een topdown benadering ( vanuit het grotere geheel) en dus net precies andersom dan in het onderwijs. Ten derde geloof ik (tja is een geloof vanuit eigen ervaring) ook dat deze kinderen informatie op een andere manier opslaan/onthouden. Ik weet bijvoorbeeld als ik iets heb gelezen in een boek of dat boven of onder, links of recht op een bladzijde stond. Zo onthoud ik informatie.  Ook zullen er mensen zijn die op beide manieren zowel talig als in beelden opslaan. Niet te bewijzen helaas.. maar in de praktijk doe ik wat helpend is voor jouw kind op dit moment. Ik overleg natuurlijk met de ouders als we overstappen op de beeldenk-manier of zij hiermee akkoord gaan.

 

Training Beelddenken

Wanneer Beelddenkers in staat zijn om (een deel van de) lesstof zelf te vertalen naar beelden, kunnen ze vaak enorme stappen maken in hun leerontwikkeling. Door middel van een korte training Beelddenken leer ik de kinderen (en ouders) hoe ze dit kunnen doen. Na de training Beelddenken zie je dat de Beelddenkers langzaam aan beter worden in spellen, sommen maken, klokkijken en “uit het hoofd leren”.

De Beelddenk-training “Rechts inhalen!” bestaat uit een basistraining van 4 sessies van elk een uur, en is geschikt voor leerlingen in het basis-, voortgezet en middelbaar onderwijs. In de basistraining worden de onderstaande thema’s behandeld:

  • Beelddenken sessie 1: test Beeldenken – hoofd “opruimen” – spelling
  • Beelddenken sessie 2: rekenen (tafels)
  • Beelddenken sessie 3: technisch en begrijpend lezen
  • Beelddenken sessie 4: rekenen (+ en -)

In de Beelddenk-training behandelen we alleen die thema’s die bij uw kind nodig zijn. Soms hebben kinderen een eigen en goed werkende strategie ontwikkeld voor een bepaald thema. Dan zou het aanleren van een andere aanpak alleen maar verwarrend zijn. In deze gevallen bestaat de basistraining dan uit 3 sessies in plaats van 4.

In de basistraining wordt primair gewerkt aan schoolse basisvaardigheden, maar bij sommige kinderen zijn er een of enkele extra sessies nodig voor bijvoorbeeld klokkijken, topografie, werkwoorden of het omgaan met zaakvakken door middel van het maken van mindmaps en tijdlijnen.

Het is wenselijk dat een van de ouders aanwezig is bij alle sessies. Voor een maximaal effect van de Beelddenk-training is het noodzakelijk dat thuis geoefend wordt met het in de praktijk brengen van de aangeleerde vaardigheden. Ouders spelen hierbij een belangrijke rol. De Beelddenk-training is geschikt voor kinderen vanaf halverwege groep 3. Ook in de gewone PMRT lessen kijk ik of de aanpak van beelddenken werkt bij uw kind. 

Share This