Waarom heet mijn praktijk ‘Praktijk Kijkspel”?

Geschreven op:

24 augustus 2020
Categorie: Praktijk Kijkspel

Een van de eerste dingen die je moet doen als je van plan bent een eigen praktijk te starten; op zoek gaan naar een naam voor je praktijk. En dan zijn er een heleboel keuzes. Eerst maar eens begonnen met de tips te lezen op de site van de Kamer van Koophandel, daarna een beetje googlen ..welke namen zijn er al… welke kant wil ik op…. doe ik mijn eigen naam er in… iets gericht op kinderen ….. welke toevoeging? Praktijk, RT, Leercoach enzovoort. In ieder geval veel keuzes en veel vragen.

Ik dacht dat doe ik even, een leuke naam zoeken, maar dat was dus niet zo….. Na heel veel namen bedacht te hebben, kwam ik erachter dat heel veel namen al bestonden. Praktijken die ook RT aanbieden of opticiens die een naam al in gebruik hadden. Dan maar een beetje goochelen met de namen die ik had bedacht. Zo kwam ik op KIJKSPEL. Volgens het woordenboek een toneelstuk of een optreden om naar te kijken. Eigenlijk dus iets passiefs, de toeschouwer doet niet mee. Hij kijkt alleen maar, natuurlijk is dat niet wat mijn betekenis is van KIJKSPEL. Kinderen zijn juist actief in mijn praktijk. Ik heb twee woorden aan elkaar geplakt. Die van KIJKEN en SPELEN.

Bij het leren leren zijn deze 2 woorden erg belangrijk. Dit begint direct al met de geboorte en de ontwikkeling van een kind gaat direct verder. Bij de meeste kinderen gaat de ontwikkeling van het zien als vanzelf; ze horen hun ouders en richten hun hoofd naar het geluid, ze willen weten waar het bekende geluid vandaan komt. Ze zien speeltjes liggen en ze worden nieuwsgierig door verschillende kleuren en geluiden.Als de weken verstrijken kunnen ze steeds beter en scherper zien, de hersenen ontwikkelen door. Deze ontwikkeling kan wel tot ongeveer 7 jaar duren om goed te kunnen zien, voelen, horen, bewegen, ruiken, proeven en denken. Alle zintuigen werken daaraan mee. Deze ontwikkeling is erg belangrijk!  Door te kijken leren kinderen zich goed te coördineren, zich gericht te bewegen, dingen met elkaar te vergelijken en goed te interpreteren. Hierbij komt dus het SPEL. SPELEN is zo ontzettend belangrijk voor kinderen. Niet alleen voor de sociale vaardigheden, waar vaak de nadruk op wordt gelegd bij kleuteronderwijs, maar ook juist de vaardigheden op bewegingsgebied. Denk maar eens aan rennen, fietsen, schommelen (mijn LOGO), hutten in elkaar zetten, in bomen klimmen en in de zandbak spelen. Hiervoor is een goede balans, oog/hand coördinatie en een goed welbevinden voor nodig. Deze vaardigheden zijn belangrijk in het leerproces, zodat een kind, die naar groep 3 gaat, alle visueel motorische vaardigheden heeft om te leren schrijven, lezen en rekenen.

Dit is waar ik naar kijk en waar ik in mijn praktijk veel aandacht aangeef. Het allereerste begin, de reflexen, tot het proces van een goede lateralisatie en de samenwerking van de ogen. Wil je over een van deze onderwerpen nog meer weten … lees dan verder op deze site of volg mij op facebook. Binnenkort ga ik hier meer over vertellen!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This